"ÉletMentő" előadás

2024. március 18-án Dr. Pápai György az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) orvos-igazgatója tartott előadást az RC Budapest-Center és vendégei számára.

Bevezetésképp összefoglalta az OMSZ történetét 1887-től napjainkig, majd tájékoztatott a törvényben szabályozott
tevékenységeik köréről: sürgősségi betegellátás keretébe tartozó légi és földi mentés, orvosi rendelvényre max.2 órán belüli mentőszállítás legalább szakápolói kísérettel, őrzött szállítás, ügyeleti ellátás. Mindezt 788 mentőegység, 7 légimentő bázis, 256 mentőállomásról több, mint 8500 bajtárs látja el 14.000 fő ügyeleteken dolgozó kollegával, évi 100M Ft éves költségvetésből. Az OMSZ munkája szigorú protokollok alapján történik, amit egységes és strukturált képzés keretében sajátítanak el a kollegák. Az előadás során a hallgatóság számára egyértelművé vált, hogy ez a szakma egyben hivatás is, hiszen ezt a fegyelmezettséget és alázatot kövelető munkát csak elhivatott és szellemben lehet végezni. Plasztikus képet festett nekünk arról, miként festett a Covid-19 pandémia az OMSZ szemszögéből, mik voltak a legnagyobb kihívások a szervezet számára (betegek száma, védőfelszerelés hiánya, óriási pszichés teher), miként lehetett ezeket hatékonyan kezelni, és mindezeket döbbenetes statisztikákkal tette megfoghatóbbá. Bár mindegyikünk átélte a pandémiát, szerintem az előadás hatására még nagyobb tisztelettel és hálával gondolunk mindazokra, akik az életüket teszik mások életének megmentésére.

Izgalmas volt az előadás azon része is, amikor ismertette a mentésirányítás és bevetésirányítás fejlesztéseit és ehhez kapcsolódóan az “ÉletMentő” applikációt. Ezt az alkalmazást a Vodafone-nal közösen fejlesztette az OMSZ abból a célból, hogy megkönnyítse a segélyhívást,valamint a mentésirányítók munkáját.

Az ÉletMentő Applikáció a GooglePlay áruházban és AppStore-ban egyaránt elérhető. Aki letölti az applikációt a mobiltelefonjára, a profilban beállítja az egészségügyi adatait (alabetegségek, vércsoport, gyógyszerérzékenység), és a tartózkodási helyét megosztja, az nagyban segíti a mentők dolgát, és így a segélykérés ideje jelentősen lerövidülhet. A segélyfunkció mellett az applikáció sok további hasznos információt tartalmaz, pl. a felhasználóhoz legközelebb eső gyógyszertár, kórház és defibrillator helyét, továbbá elsősegélynyújtó kisokost.

Az alkalmazás Magyarországon kívül immár Csehországban, Szlovákiában és Ausztriában is használható, és ezen országokból idelátogatók számára hazánkban is elérhető. 2020 óta több, mint 700.000 felhasználója van az alkalmazásnak, 20.000 esetben segített bajbajutottakon.

Mindenki töltse le, életet menthet!

Előadásunk után klubtársaink is letöltötték az alkalmazást és rá pár hétre sikerült is egyik klubtársunknak segítséget hívni az alkalmazással és egy bajban jutott szomszédon segíteni. 

Az Országos Mentőszolgálat a lakosság életmentő ismereteinek, tettrekészségének fejlesztéséért az elmúlt időszakban számos kampányt indított:
- Szív City néven életmentő applikáció fejlesztésében vett részt
- a mentőállomásokon „Hősképzést” indítottunk, ahol az életmentéshez kedvet és bátorságot érző laikusok minden hónapban ingyenes újraélesztés oktatáson, gyakorláson vehetnek részt,
- fiatalokat tanítanak újraéleszteni iskolákban, fesztiválokon, és közterületi plakátokon is népszerűsítik az életmentő ismereteket
- Élet Mentő Pont néven egy társadalmi felelősségvállalást tükröző márkát alapítottak, melyhez cégek, vendéglátóhelyek, üzletek, sportlétesítmények, szolgáltatók csatlakozhatnak, ha megteremtik az azonnali életmentés feltételeit.

A Szív City egy önkéntesekből álló virtuális közösség. A hozzá tartozó életmentő applikáció lényege, hogy bárki, aki kedvet, késztetést érez arra, hogy vészhelyzetben életet mentsen, egy alkalmazás segítségével riasztást kaphat mobiltelefonjára, ha a közelében közterületi újraélesztésre van szükség. A program az elsősegélynyújtót gyorsan a helyszínre navigálja, így pillanatokon belül elkezdheti az újraélesztést, a mentő megérkezéséig is esélyt adhat a betegnek a túlélésre. Statisztika: 2017 óta több, mint 45.000 regisztrált felhasználó, 41 sikeres újraélesztés, közel 4700 riasztás.

A Szív City applikáció a GooglePlay áruházban és AppStore-ban egyaránt elérhető.


Képgaléria


Hogyan lehet valaki a Rotary tagja?

A Rotary nem egy titkos szervezet, ellenkezőleg, tevékenységét igyekszik a legnagyobb nyilvánosság mellett végezni. Az ország 55 klubja várja leendő barátait. Látogasson el a legközelebbi klubba, ismerkedjen meg a tagokkal és a klub tevékenységével. A Rotary nem mozgalom, nem lehet „csak úgy” belépni: tag csak az lehet, akit meghívnak a klubba, és taggá válásához elnyeri két Rotary klubtag ajánlását. Ezután a klub vezetősége, illetve a klubtagok titkos szavazással döntenek a jelölt tagságáról.


Miért legyél Rotarys?

Mert sokkal jobb adni… szeretetet, időt, odafigyelést, ajándékot, adományt, tudást. Mert új ismeretekre tehetünk szert, kipróbálhatjuk magunkat sok területen, ami nem kapcsolódik a szakmánkhoz. Mert ki ne szeretne barátokkal utazni, kirándulni, zenét hallgatni? Mert bárhová utazunk a nagyvilágban, mindenhol egy önzetlen Rotarysra lelünk.

További információk a belépésről vagy Lépj velünk kapcsolatba